FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Tatra - produkcja czechosłowacka Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
VOLVO189



Dołączył: 07 Gru 2006
Posty: 1257
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: MINSK MAZOWIECKI

PostWysłany: Czw 8:58, 15 Lis 2007 Powrót do góry

[link widoczny dla zalogowanych]


Arrow Tatra - marka samochodów produkcji czechosłowackiej. Założona w 1850 r. w mieście Kopřivnice jako trzecia w Europie firma produkująca samochody. Pod marką Tatra po wojnie produkowane były przede wszystkim samochody ciężarowe o dużej ładowności. Jednak historycznie pierwszym polem działania firmy, była produkcja luksusowych samochodów osobowych, wyróżniających się silnikiem umieszczonym z tyłu.


Arrow Historia firmy
W dziedzinie samochodów osobowych, marka Tatra najczęściej kojarzona jest z luksusowymi autami tworzonymi w latach 30. XX w. gdy firmą kierował inżynier Hans Ledwinka. Ówczesne limuzyny serii T77 i T87, charakterystyczne przez typową tylną "płetwę", stanowiły pod wieloma względami wyznacznik rozwoju motoryzacji. Po raz pierwszy przy konstrukcji samochodu kierowano się współczynnikiem oporu powietrza Cx. Wynosi on 0,21 i jest lepszy od zdecydowanej większości obecnych samochodów osobowych. Nowatorskim rozwiązaniem był też umieszczony z tyłu silnik typu V8, wielokrotnie później kopiowany w innych konstrukcjach, a nawet - rzadko spotykany - trzeci reflektor, który (w jednym z prototypów T77a) skręcał wraz z przednimi kołami.

Samochody serii T77 i T87 jeździły z prędkością 140-160 km/h, były obszerne, wygodne i w czasie wojny były najczęstszymi autami oficerów okupującej armii niemieckiej. (Doczekały się wówczas przydomka "Tajna Czechosłowacka Broń" gdy nadspodziewanie wielu z nich zginęło w wypadkach samochodowych jeżdżąc tatrami z maksymalną prędkością.)

Na bazie limuzyny T87 zbudowany został model mini-samochodu T97. Znaczne podobieństwo jego prototypu (V570) do niemieckiego modelu KdF-Wagen (późniejszy Volkswagen Garbus) wyjaśnił konstruktor "Garbusa", Ferdinand Porsche, tłumacząc, iż zdarzało mu się "patrzeć Ledwince przez ramię". Proces, jaki Ledwinka wytoczył Porsche, został unieważniony decyzją Hitlera po aneksji Czechosłowacji w 1939, zaś produkcja T97 została jego rozkazem natychmiast wstrzymana. (Proces o kradzież patentów skończył się w 1961, a VW został zmuszony do zapłaty państwowemu już koncernowi Tatra 3,000,000 marek)

W czasach powojennych autem, które miało przywrócić dawną świetność marki Tatra był model T603 z 1955. Samochód ten, wzorowany na limuzynach przedwojennych zarówno konstrukcyjnie jak i wizualnie, uznawany był za najdoskonalszy produkt motoryzacyjny państw komunistycznych i dostępny jedynie dla partyjnej elity. Również jego bezpośredni następca - model T613 z roku 1968 (karoseria na podstawie projektu włoskiego biura Vignale) osiągnął podobny status. Od lat dziewięćdziesiątych gdy zaprzestano produkcji T613 samochody osobowe marki Tatra były całkowicie wypierane z rynku przez produkty firmy Škoda. W latach 1995-1999 montowano w dwóch seriach luksusowy model T700, który kształtami bezpośrednio nawiązywał na T613, jednak nie był w stanie sprostać konkurencji zagranicznych pojazdów dla elit.

W roku 2003 amerykańska firma Terex Corporation wykupiła większościowy pakiet udziałów w spółce (71%).

Obecnie można oglądać poszczególne modele Tatry w Muzeum Tatry.

Arrow Modele samochodów Tatra
Arrow Tatra TL 4
Arrow Tatra 111
Arrow Tatra 138
Arrow Tatra 148
Arrow Tatra 813
Arrow Tatra 815
Arrow Tatra 816
Arrow Tatra 163

Arrow foty znalezione w necie
Arrow TATRA wesja holownika
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Arrow TATRA wesja wywrotki
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Arrow Silnik TATRY
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Arrow TATRA T813
[link widoczny dla zalogowanych]

Arrow TATRA T815
[link widoczny dla zalogowanych]

Arrow TATRA DO PRZEWOZU DREWNA
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Arrow TATRA NA PODWOZIU BETOMIESZARKI
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Arrow TATRA T813 6x6
[link widoczny dla zalogowanych]

Arrow TATRA 148
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Arrow TATRA
[link widoczny dla zalogowanych]

Arrow Foty w moim wykonaniu
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Arrow TATRA holownik w akcji
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Arrow Grupowe zdjecie TATR przy budowie na obwodnicy DK50
[link widoczny dla zalogowanych]

Arrow Nowa wersja TATRA 163
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Arrow TATRA T815
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez VOLVO189 dnia Czw 21:51, 15 Lis 2007, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Mariusz
Kierowca


Dołączył: 01 Gru 2005
Posty: 1521
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: ...Tam gdzie Dworek Piłsudskiego, gdzie Królewskie pije się...

PostWysłany: Czw 19:13, 15 Lis 2007 Powrót do góry

Tak... W mojej pamięci Tatra zajmuje szczególne miejsce, gdyż ojczulek zaczynał od Tatry. Był to model 148, wywrotka z roku bodajże 1977 Wink A więc leciwa, co wiązało sie z wieloma naprawami, pamiętam jak niejednokrotnie przyjeżdżali mechanicy i wyjmowali silnik robiąc co raz to inne rzeczy Wink Było to auto przebojowe, w terenie mimo niewielkiej mocy nie miała sobie równych. Deska rozdzielcza była metalowa a w środku było niesamowicie głośno, zjeżdżając do domu po całym dniu jazdy zaczynała bolec mnie głowa i szedłem spać Razz Ale było to 10 lat temu Wink Dość dużym minusem było również siedzenie pasażera, które pokryte było skórą i niemiłosiernie sie nagrzewało w lato. Ale jazda była świetna, pierwsze auto taty heh

Niemniej jednak do dzisiaj mój wujek jest w posiadaniu również Tatry. Jest to już model 815, w full opcji bo już z ABSem Wink

Z tego co mi wiadomo do czeskich ciężarówek owej marki były i są wkładane silniki V10 i V12, ale mimo to, to nie gwarantuje zbyt wysokiej mocy. Jako ciekawostkę mogę powiedzieć, że aktualna cena nowej Tatry 8x8 wywrotki z silnikiem o mocy 440PS i norma emisji spalin Euro IV to 110 tyś. Euro Smile

A oto Tatra mojego wujka Smile
[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
Kusy-Ursus
Kierowca


Dołączył: 22 Gru 2006
Posty: 1568
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa Ursus

PostWysłany: Pią 17:45, 14 Gru 2007 Powrót do góry

taka Tatra dzisiaj smigałem jako kierowca po budowie Smile
[link widoczny dla zalogowanych]

Tatra Jacka
[link widoczny dla zalogowanych]

Grupowe (Tatra, Iveco przerobione z ciagnika siodłowego na wywrotke, Tatra)
[link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez Kusy-Ursus dnia Pią 17:49, 14 Gru 2007, w całości zmieniany 3 razy
Zobacz profil autora
Kamil-Ursus



Dołączył: 10 Lut 2007
Posty: 105
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią 20:44, 14 Gru 2007 Powrót do góry

[link widoczny dla zalogowanych] - Kusy z kąd ja znam tą TATRE? :8 troche sie przybrudziła, ściereczka i pucuj Razz A tak wogule to gdzie jest ta budowa bo chyba kojarze ale niejestem pewny?
Zobacz profil autora
Kusy-Ursus
Kierowca


Dołączył: 22 Gru 2006
Posty: 1568
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa Ursus

PostWysłany: Pią 21:35, 14 Gru 2007 Powrót do góry

Kamil-Ursus napisał:
http://img225.imageshack.us/my.php?image=sl270054eu1.jpg - Kusy z kąd ja znam tą TATRE? :8 troche sie przybrudziła, ściereczka i pucuj Razz A tak wogule to gdzie jest ta budowa bo chyba kojarze ale niejestem pewny?


Tatra znajoma Smile Niejeden raz sie w niej spało jak stary u mnie w robocie parkował Smile

a budowa jest naprzeciwko CH Carefour na Targówku...
Zobacz profil autora
Kusy-Ursus
Kierowca


Dołączył: 22 Gru 2006
Posty: 1568
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa Ursus

PostWysłany: Czw 18:40, 27 Mar 2008 Powrót do góry

Juz ponad miesiac sie tutaj nic nie dzieje a ze po miesiacu mozna napisac posta pod postem to wiec dla uaktualnienia tematu o Tatrach wklejam zdjecie mojego autorstwa Smile

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
intercoller
Kierowca


Dołączył: 05 Mar 2006
Posty: 518
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ząbki

PostWysłany: Czw 23:38, 27 Mar 2008 Powrót do góry

Znam to Iveco. Kolo jest z Zielonki. Wczesniej mial 815 z zoltym kiprem.
Zobacz profil autora
Kusy-Ursus
Kierowca


Dołączył: 22 Gru 2006
Posty: 1568
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa Ursus

PostWysłany: Pią 17:13, 28 Mar 2008 Powrót do góry

intercoller napisał:
Znam to Iveco. Kolo jest z Zielonki. Wczesniej mial 815 z zoltym kiprem.


Tak kolegio zgadza sie Smile

na tym zdjeciu [link widoczny dla zalogowanych] masz i ta tartre (z tym białym czyms na masce) i te iveco teraz i ta koparka co nia jezdze tez jest jego Razz wiec te auta sa jego Razz
Zobacz profil autora
Patryk_FH16



Dołączył: 10 Kwi 2008
Posty: 65
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: WZGórze/Bełżyce/k Lublina

PostWysłany: Pią 18:03, 13 Lut 2009 Powrót do góry

Panowie niech mi ktos wytlumaczy dlaczego te TATRY maja z tylu takie Krzywe koła????
Zobacz profil autora
Sparrow



Dołączył: 08 Mar 2007
Posty: 496
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Marki/100lica [PLlWWL#XXXX]

PostWysłany: Pią 18:16, 13 Lut 2009 Powrót do góry

Spowodowane jest to charakterystycznym dla Tatry niezależnym zawieszeniem każdego koła... Nie są one usztywnione jak normalnie na sztywnej osi poprzecznej i dlatego podczas gdy jest bez ładunku Tatra "chowa koła do środka", a jak dostanie towaru to koła się prostują....
Zobacz profil autora
KoRnik
Kierowca


Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 198
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią 19:24, 13 Lut 2009 Powrót do góry

To ja dorzuce kilka moich fotek z TATRAmi:

[link widoczny dla zalogowanych][link widoczny dla zalogowanych][link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych][link widoczny dla zalogowanych][link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych][link widoczny dla zalogowanych][link widoczny dla zalogowanych]

(c)all rights reserved!
Zobacz profil autora
smuga100



Dołączył: 13 Lut 2009
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: StryKów

PostWysłany: Pią 19:55, 13 Lut 2009 Powrót do góry

Sparrow takie chowanie sie kul jest bardzo charakterystyczne dla tatry ale zauważyłem jeszcze u wielu tatr ze ich Tynie kola podczas jazdy wyglądają jak by nie były przykręcone kiwaja sie prawo lewo... To tez wina tego zawieszenia ?
Zobacz profil autora
Sparrow



Dołączył: 08 Mar 2007
Posty: 496
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Marki/100lica [PLlWWL#XXXX]

PostWysłany: Pią 21:23, 13 Lut 2009 Powrót do góry

A no chyba, ze właśnie chodzi Ci o takie właśnie kiwanie dające wrażenie scentrowanego koła.... Wydaje mi się, ze jest zwykła deformacja felgi albo półosi, która nastąpiła w wyniku ciężkiej eksploatacji w terenie - w końcu do takiej roboty te samochody były stworzone a mają także swoje lata Wink
Nie to co teraz nowoczesne wynalazki, nowoczesna technologia, jeszcze bardziej ulepszane stopy metali do produkcji poszczególnych elementów budowy pojazdów...
Takie "scentrowane koła" często można tez zauważyć przy Kamazach Very Happy


Ostatnio zmieniony przez Sparrow dnia Pią 21:25, 13 Lut 2009, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
smuga100



Dołączył: 13 Lut 2009
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: StryKów

PostWysłany: Pią 22:05, 13 Lut 2009 Powrót do góry

Cytat:
Takie "scentrowane koła" często można tez zauważyć przy Kamazach


Co do tego w kamazach to nieraz jak mój wujek miał Kamaza inni kierowcy z "lepszych" samochodów naśmiewali sie ze zaraz mu koło odpadnie Razz
Zobacz profil autora
Shock



Dołączył: 14 Mar 2006
Posty: 104
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Końskie/WaWa

PostWysłany: Pon 22:29, 22 Lut 2010 Powrót do góry

Tatra jakby czechosłowacka Magnumka:]


Ostatnio zmieniony przez Shock dnia Pon 22:30, 22 Lut 2010, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin